Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
 
Aktuelles Semester: WiSe 2025/26

Seminar: Fostering Speaking Through Cooperative Learning

Funktionen
  • Zur Zeit keine Belegung möglich
Informationen

Grunddaten

Veranstaltungsnummer: 4002053
Semester: WiSe 2025/26
SWS: 2
Sprache: Englisch
Max. Teilnehmer/-innen: 25
Belegungszeitraum: IfAA Kursanmeldung    01.09.2025 08:00:00 - 31.10.2025   

Termine

Gruppe: - iCalendar Export für Outlook

Dieser Termin ist ausschließlich für Lehramtsstudenten.

  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Lehrperson Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen
iCalendar Export für Outlook Di. 14:00 bis 16:00 c.t. woech 14.10.2025 bis
27.01.2026
Ernst-Lohmeyer-Platz 1 - Raum 3.23 Kuty     25
Einzeltermine
14.10.2025 | 21.10.2025 | 28.10.2025 | 04.11.2025 | 11.11.2025 | 18.11.2025 | 25.11.2025 | 02.12.2025 | 09.12.2025 | 16.12.2025 | 23.12.2025 | 30.12.2025 | 06.01.2026 | 13.01.2026 | 20.01.2026 | 27.01.2026 |

Es gibt bereits 18 Anmeldungen / 18 davon zugelassen

Gruppe -:

Inhalt

Voraussetzungen

Bestandene Module Teach Eng I und II - Anwesenheit und Mitarbeit am Studientag (25.03.2026)

Leistungsnachweis

 

Studienleistung: regular attendance, contributing to Studientag planning (creating a podcast or TED talk), attending the Studientag.

Prüfungsleistung: see Studienleistung; shorter Hausarbeit (8-10 pages) that combines seminar knowledge and lesson planning 

Lerninhalte

Many learners find speaking in a foreign language particularly challenging, and current classroom practices often fail to provide them with opportunities to lower their inhibitions and practice speaking through structured peer interaction. In this seminar, we will take a closer look at how cooperative learning can offer a powerful framework for promoting speaking skills in the EFL classroom in years 7-10. We will explore key theoretical foundations of the approach and discuss how it can contribute to increase learner talk time and create meaningful opportunities for language use. Grounded in current SLA research, the seminar invites you to critically reflect on current teaching practices and develop a deeper understanding of how speaking competence can be fostered more effectively in a school setting.

As part of this seminar and your course requirements, you will have the unique opportunity to actively participate in and help shape a Studientag on 25th March 2026.

On the Studientag, you will collaborate closely with a group of Referendar*innen, exchanging ideas and jointly planning lessons that bring the seminar’s theoretical insights to life. This special event is designed to connect theory with practice in an engaging and meaningful way. Preparations for the day will beguided during our seminar sessions.

Attendance on the Studientag is mandatory and essential for passing the seminar, so make sure to reserve this day in your schedule.
Zielgruppe

LA Gymnasium/Regionale Schule Englisch ab (frühestens) 7. Semester


Zugeordnete Person

Zugeordnete Person Zuständigkeit
Gardemann, Christine, Prof. Dr. verantwortlich

Studiengänge

Abschluss Studiengang Studienphase PO-Version
Lehramt Gymnasium Englisch LAG Hauptstudium 2012
Lehramt Reg. Schulen Englisch LA Reg. Hauptstudium 2012

Zuordnung zu Einrichtungen

© 2009-2025 Universität Greifswald
Knoten: hisqis-prod1